تابستان خنک با نوشیدنی‌های خنک تابستانی

تابستان امسال وقتی پا را از خانه بیرون می‌گذاریم، گرما هر از چند گاهی ما را نیازمند یک لیوان نوشیدنی سرد و خنک می‌کند. اما اغلب نوشیدنی‌های سرد آماده و نوشابه‌های قندی هیچ ارزش غذایی ندارند؛ حاوی میزان بالایی از شکر هستند و در نتیجه هیچ مزیت غذایی ندارد. می‌دانستید که فقط یک قوطی کولا حاوی بیش از ۹ تا ۱۰ قاشق چایخوری شکر است؟ این مقدار بسیار بیشتر از مقدار قندی است که یک بزرگسال باید در روز مصرف کند.

پس، چه انتخاب‌های بهتری وجود دارد؟ نوشیدنی‌های خنک با طعم‌های متفاوت، جدید و با ارزش غذایی قابل توجهی وجود دارند که به راحتی در خانه درست می‌شوند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند مصرف قند را کاهش دهند و در عین حال آنتی اکسیدان‌های مفید را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. مثل چی؟ برویم باهم ببینیم.

 

لیموناد میوه‌ای صورتی

لیموناد میوه‌ای صورتی

این یکی از بهترین و ساده‌ترین دستور العمل‌ نوشیدنی تابستانی است که برای هر جشن تابستانی در خانه یا حیاط، عالی است.

مواد لازم:

۱ قوطی کنسانتره لیموناد صورتی منجمد + ۴ قوطی آب

۲/۱ تا ۱ فنجان شاه توت یا تمشک تازه یا منجمد (می‌توانید از انواع توت‌های تازه یا میوه‌های تابستانی که دارید استفاده کنید)

۲ عدد لیمو یا لیمو ترش نازک برش داده شده

رسپی لیموناد میوه‌ای صورتی:

 کنسانتره لیموناد صورتی یخ‌زده را در پارچ بریزید. ۴ قوطی آب را به پارچ اضافه کنید و هم بزنید. تمشک یا شاتوت تازه و برش‌های لیمو را به پارچ اضافه کنید. قبل از سرو، یخ را به پارچ اضافه و برای تزیین می‌توانید از شاخه نعنا استفاده کنید.

 

لسی انبه

لسی انبه

لسی انبه، نوشیدنی خوشمزه، میوه‌ای، تازه و راحت روزهای گرم تابستان است که از هند سرچشمه می‌گیرد.

مواد لازم:

۴۰۰ گرم انبه تازه حدود ۳ تا ۴ انبه ترجیحا سرد یا منجمد شده

۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ماست پر چرب سرد شده (ماست یونانی هم خوب است)

۴/۱ قاشق چایخوری هل آسیاب شده (وابسته به ذائقه)

۴/۱ قاشق چایخوری نمک دریا

شکر به سلیقه

آب یا شیر برای رقیق کردن

رسپی لسی انبه:

انبه‌ها را پوست بگیرید و قطعه قطعه برش دهید. تکه‌های انبه و ماست را در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا یکدست شود. هل و نمک و حدود ۲ قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. بچشید و میزان شکر دلخواه را تنظیم کنید. به اندازه کافی آب اضافه کنید تا مخلوط به غلظت قابل ریختن اما کمی غلیظ (رقیق‌تر از اسموتی) برسد. انبه لاسی را در یخچال بگذارید تا خنک شود. حال همانطور که هست یا با کمی هل روی آن سرو کنید.

 

آب هندوانه

آب هندوانه

شک نکید که یک لیوان سرد از این آب هندوانه تمام چیزی است که در یک روز گرم تابستان می‌خواهیم. وقتی هوا گرم باشد، این آب میوه آبرسان بهترین راه برای خنک شدن است.

مواد لازم:

۸ فنجان هندوانه بدون هسته مکعبی شده

۲ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه

۲/۱ قاشق چایخوری آب زنجبیل

 آب گازدار (اختیاری)

 نعناع تازه (اختیاری، برای تزئین)

رسپی آب هندوانه:

مکعب‌های هندوانه را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. یک کیسه شیر خشک یا چند لایه پارچه پنیر را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و آب هندوانه را صاف کنید. حال به پارچ منتقل کنید و آبلیمو و آب زنجبیل را هم اضافه کنید. می‌توانید آب گازدار هم به این مخلوط اضافه کنید و در صورت تمایل با نعناع تازه تزیین کنید.

 

آرنولد پالمر،چای و لیموناد

آرنولد پالمر،چای و لیموناد

آرنولد پالمر نوشیدنی‌ است که از نصف چای و نیمی لیموناد درست می‌شود و توسط گلف بازی به همین نام تهیه و معروف شده است.

مواد لازم:

برای لیموناد:

۳ فنجان آب

۴/۳ فنجان شکر دانه ریز

آب ۶ عدد لیمو بزرگ (۴/۳ فنجان)

برای چای:

۴ فنجان آب

۳/۱ فنجان عسل

۵ چای کیسه‌ای سیاه

یخ

نعناع تازه

 قاچ‌های لیمو

رسپی آرنولد پالمر:

طرز تهیه لیموناد: در یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط، ۱ فنجان آب و شکر را به جوش بیاورید و هم بزنید تا شکر حل شود. بگذارید ۲ دقیقه بجوشد و سپس در دمای اتاق خنک شود. این شربت ساده را با ۲ فنجان آب باقیمانده و آب لیمو ترکیب کنید.

طرز تهیه چای: در قابلمه‌ای روی حرارت متوسط رو به بالا، آب را به جوش بیاورید. عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. حرارت را خاموش کنید و چای کیسه‌ای را اضافه کنید. بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد سپس در دمای اتاق خنک شود. در یک پارچ بزرگ، لیموناد و چای را با هم ترکیب کنید، یخ بریزید و با نعنا و لیمو تزیین کنید.

 

ماکتیل گل رز

ماکتیل گل رز

این نوشیدنی زیبا؛ دستورالعمل بسیار راحتی دارد که می‌تواند در جشن‌ها هم استفاده شود.

مواد لازم:

سیروپ رز وانیل یا سیروپ گل رز

آب لیموی تازه فشرده و صاف شده

آب زنجبیل تازه

آب گازدار یا سودا کلوپ

گل خوراکی و یخ برای سرو

رسپی ماکتیل گل رز:

ابتدا یخ‌ها را در لیوان بریزد. سپس آب زنبجیل، آبلیمو و در نهایت سیروپ گل رز را به یخ‌ها اضافه کنید. دقت کنید که نسبت سیروپ گل رز: آب زنجبیل و آب لیمو، باید ۲:۱:۱ باشد. لیوان را با سودا کلوپ پر کنید، با گل‌های خوراکی تزئین و سپس سرو کنید. به همین راحتی.

نکته: این گل رز زنجبیلی، رنگ آب لیمو و زنجبیل (از زرد کم رنگ تا بی‌رنگ) را به خود می‌گیرد. برای داشتن رنگ صورتی می‌توانید از شربت گل رز رنگی استفاده کنید که به آن رنگ صورتی زیبا و شیب رنگی می‌دهد.

 

آب‌های طعم‌دار

آب‌های طعم‌دار

این روزها آب‌های طعم دار به راحتی در بازار موجود است، اما بسیاری از آنها حاوی شکر یا شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. جایگزین سالم‌تر هم رسپی‌های خانگی و طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌های طبیعی است مانند افزودن برش‌هایی از میوه‌های تازه بریده شده، سبزیجات و گیاهان معطر به آب. می‌توانید لیمو، سیب، هندوانه، پرتقال و … را امتحان کنید. اگر مواد خنک‌تری می‌خواهید، به سراغ خیار، نعناع یا لیموترش بروید. برش‌های میوه و یخ را به پارچ آب سرد اضافه کنید تا نوشیدنی با طراوت و خوش طعم داشته باشید. می‌توانید آویشن خرد شده یا گیاهان دیگر را هم اضافه کنید. میوه‌ها و سبزیجات برای اضافه کردن رنگ و طعم فوری به آب شما بهترین هستند.

 

 

 

https://farkhondeh.com/?p=4091
کپی شد