آیا میان‌وعده‌ها آینده غذا خوردن خواهند بود؟

از دیرباز میان‌عده‌ها بخش بزرگی از زندگی اکثر مردم بوده‌اند. میوه‌های قبل از ظهر، چای و بیسکویت بعد از ظهر و… با این وجود چیزی که امروزه خریداران به عنوان میان‌وعده در نظر می‌گیرند، به همراه دلایل انتخاب آن و مناسبت‌ها و زمان‌های مصرفیش در حال تغییر است. تغییری که قدرت عجیبی را به میان‌وعده‌ها داده است؛ یک بازار رو به رشد و فراگیر. به نظر شما این بازار تا کجا رشد می‌کند؟ می‌تواند جای وعده‌های اصلی را بگیرد؟

حمله میان‌وعده‌ها

تقاضا در صنعت غذایی میان وعده حتی با وجود رقابت‌های شدید و تغییرهای سریع ترجیح‌های غذایی، قوی مانده است. طبق گفته فیس بوک، هشتگ #snack نسبت به هشتگ‌های کلی فیس بوک سال به سال ۲۰ درصد بیشتر رشد کرده است.

در دنیای امروز، ما از انتخاب و تنوع فراوان برخوردار هستیم و خریداران از این امر استقبال می‌کنند. آنها به طور فزاینده‌ای برای امتحان کردن و جستجوی انواع وعده‌های غذایی، رژیم‌های غذایی و غذاهای بین المللی بیشتر از همیشه آماده هستند. این بدان معنی است که تعریف “میان وعده” در حال تغییر است.

نسل هزاره‌ها بیشتر از هر نسل دیگری، در طول روز میان‌وعده می‌خورند؛ چهار بار یا حتی بیشتر. احتمالا تمایل به مصرف بیشتر، از سبک زندگی پر مشغله نشأت می‌گیرد. سبک زندگی پرمشغله به این معنی است که مردم شروع به جایگزینی وعده‌های غذایی با میان وعده‌ها و خوردن چیزهایی می‌کنند که قبلاً به عنوان تنقلاتی مانند چیپس داغ یا ساندویچ توصیف نمی‌شد. با این روند، به نظر می‌رسد مدل «سه وعده غذایی در روز» دیگر وجود ندارد.

میان‌وعده‌ها و رهبری آینده غذا

بر اساس اولین گزارش Mondelez International درباره وضعیت میان‌وعده‌ها (یکی از بزرگترین شرکت‌های تنقلات و میان‌وعده‌ها در جهان)، از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان، ۶ نفر (۵۹ درصد) گفتند که ترجیح می‌دهند در طول روز به جای چند وعده بزرگ، تعداد زیادی وعده‌های غذایی کوچک بخورند. در حالی که مصرف کنندگان جوان‌تر به میان‌وعده‌ها تمایل بیشتری دارند؛ این رقم در بین هزاره‌ها به هفت از ۱۰ می‌رسد یعنی ۷۰ درصد.
State of Snacking یک مطالعه روند جهانی مصرف‌کننده است که نقش میان‌وعده‌ها در سراسر جهان را در برآوردن نیازهای در حال تکامل مصرف‌کنندگان بررسی می‌کند، یعنی سبک زندگی مدرن پرمشغله، میل فزاینده برای ارتباط با جامعه و احساس جامع‌تری از رفاه. این روند افزایش تمایل و مصرف میان‌وعده‌های جهانی، نشان می‌دهد که چگونه میان‌وعده‌ها با تامین طیف نیازهایی که در زندگی روزمره ما وجود دارد به رهبری آینده غذا کمک می‌کنند. در ادامه یافته‌ها و نتایج کلیدی این مطالعه و نطرسنجی را با هم می‌بینیم.

اساس رابطه مردم با غذا در حال تغییر است

اساس رابطه مردم با غذا در حال تغییر است

* مردم معمولاً به این فکر می‌کنند که چگونه میان‌وعده‌های کوچک‌تر بر سلامت عاطفی و همچنین سلامت جسمانی‌شان تأثیر می‌گذارد.

* برای بیش از هشت نفر از هر ۱۰ نفر، راحتی (۸۷ درصد) و کیفیت (۸۵ درصد) از مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب میان وعده هستند.

* ۸۰ درصد از مصرف کنندگان به دنبال وعده‌های سبک، سالم و متعادل هستند. ۷۱ از بزرگسالان می‌گویند که میان‌وعده به آن‌ها کمک می‌کند که گرسنگی خود را کنترل کنند و کالری خود را در طول روز مدیریت کنند.

خوش‌گذرانی و لحظات خوش همچنان در کارهای روزمره نقش دارند

خوش‌گذرانی و لحاظات خوش همچنان در کارهای روزمره نقش دارند

* ۸۰ درصد از بزرگسالان نیاز به تعادل بین کارهای روزمره و لحظات خوش را مدیون ‌میان وعده‌های سالم و مقرون به صرفه می‌دانند که در لحظه نیاز حضور دارند.

* ۷۷ درصد از مصرف‌کنندگان موافق هستند که همیشه زمان و مکانی برای یک میان وعده سالم و وعده دلپذیر وجود دارد.

* اکثر مردم می‌گویند که میان‌وعده‌ها به همان اندازه که برای سلامت ذهنی (۷۱ درصد) اهمیت دارند برای سلامت عاطفی (۷۰ درصد) هم مهم هستند

میان‌وعده‌ها بسیار بیشتر از چیزی هستند که می‌خوریم

میان‌وعده‌ها بسیار بیشتر از چیزی هستند که می‌خوریم

* ۷۱درصد گفتند که میان‌وعده راهی برای یادآوری خانه هستند.

* از هر ۱۰ بزرگسال، هفت نفر تلاش می‌کنند تا میان‌وعده‌های مورد علاقه دوران کودکی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند(۷۰ درصد).

* در سرتاسر جهان، بیش از هشت نفر از هر ۱۰ والدین، از زمان میان‌وعده به عنوان راهی کوچک برای ارتباط با فرزندان خود استفاده می‌کنند (۸۲ درصد)

* ۷۶ درصد از والدین از تنقلات برای انتقال آیین‌های فرهنگی میان‌وعده به فرزندان خود استفاده می‌کنند.

* بیش از سه نفر از هر چهار والدین (۷۸ درصد) می‌گویند میان وعده‌هایی که برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند نشان‌دهنده شخصیت آنها به عنوان والدین است.

نتیجه

تقاضا برای میان‌وعده‌ها در حال افزایش است زیرا مردم به طور فزاینده‌ای مشغول و در حال حرکت هستند. و زمانی که مردم شروع به روی آوردن به غذاها و نوشیدنی‌های روزانه می‌کنند، میان‌وعده‌های کاربردی، قابل حمل و گیاهی به بهترین گزینه برای سلامتی روزانه تبدیل می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بخشی از مردم از خوردن سه وعده غذایی در روز دست کشیده‌اند و به سراغ ۵ میان‌وعده کوچک رفته‌اند که پیامدهای زیادی هم برای صنعت غذا و نوشیدنی دارد. میان‌وعده‌ها نه تنها مکمل هستند، بلکه جایگزین وعده‌های غذایی نیز می‌شوند: ۴۲ درصد از مصرف‌کنندگانی که امروز میان‌وعده‌های بیشتری می‌خورند، این کار را در حالی انجام می‌دهند که تعداد وعده‌های غذایی خود در طول روز را کاهش می‌دهند.

وقتی افراد به سمت میان‌وعده‌ها می‌روند، متوجه می‌شوند که می‌توانند کالری خالی بخورند یا به جای آن از میان‌وعده‌های انتخابی استفاده کنند و سلامت خود را به حداکثر برسانند. چرا؟ به دلیل این که به منظور رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای، یک تولید کننده مجبور به کاهش قند، جربی و سدیم است که البته اغلب هم منجر به تولید محصولی می‌شود که فاقد طعم است. اما چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها این شکاف را پر‌می‌کنند و به تولید محصولی کمک می‌کنند که مصرف کننده احساس می‌کند هم خوش طعم و هم سالم است. لازم به ذکر است برای انتخاب میان‌وعده سالم، خواندن برچسب‌های غذایی مهم‌ترین قدم هستند.

ما امروز انتظار داریم که میان‌وعده‌ها مانند بیسکویت برای ما مفید باشند زیرا دیگر نقش پاداش روزانه را ایفا نمی‌کنند. غذاهای میان وعده‌ای که انعطاف پذیری در قیمت، اندازه‌ی وعده و قابلیت حمل ارائه می‌کنند، این امکان را می‌دهند که یک وعده غذایی متناسب با نیازهای خاص خود در همان زمان خاص بسازیم، حال چه به عنوان میان وعده، جایگزین غذا یا بخشی از یک وعده غذایی اصلی به آن نگاه کنیم.

نظر شما چیست؟ آیا تغییری در میزان و تعداد وعده‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه‌‌ی خود یا اطرافیانتان احساس کرده‌اید؟

https://farkhondeh.com/?p=4142
کپی شد