۱۰ ماده غذایی که سلامت قلب را تضمین می‌کنند

بر همه‌ی ما آشکار است که رژیم غذایی باید از غذاهای سالم تشکیل شود. با این حال، آیا می‌دانستید که برخی از غذاهای سالم به طور خاص قلب شما را هدف می‌گیرند؟ به طور کلی غذاهای مفید برای قلب، مغذی هستند و  برای داشتن عملکرد صحیح قلب تلاش می‌کنند.

قلب بی‌وقفه می‌تپد و عادلانه است که در ازای آن، درمان سلطنتی هم دریافت کند. برای این کار باید بدانید که در کنار ورزش، رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد. کسانی که به طور منظم غذاهای که برای قلب مفید هستند را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

در بلاگ‌های گذشته با هم دیدیم که چطور ماده غذایی مثل روغن ترانس می‌تواند با سلامت قلب بازی کند. در این بلاگ می‌خواهیم ۱۰ تا از غذاهای فوق‌العاده را معرفی کنیم که نه تنها خوشمزه هستند بلکه بهترین دوست قلب شما خواهند بود.

۱) ماهی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ماهی خوردن را دوست داردی، پس بدانید خوش شانس هستید. ماهی‌ها سیر کنند، خوشمزه و بسیار مفید هستند ولی متاسفانه با طبع غذایی بعضی از افراد سازگار نیست. چربی‌های سالم موجود در ماهی، کلسترول بد بدن را کاهش داده و از همین راه هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. ماهی روهو، سورمائی، قزل آلا، بانگدا (ماهی خال مخالی هندی) و دیگر ماهی‌های آب‌های شیرین، گزینه‌های ایده‌آلی برای حفاظت از قلب هستند.

یکی از نکته‌های مهم در پختن ماهی، میزان مصرف روغن است. معمولا برای داشتن غذای سالم توصیه می‌شود که بیش از چهار قاشق چایخوری روغن مصرف نشود. بنابراین بهتر است از سرخ کردن ماهی خودداری کنید. در عوض، می‌توانید ماهی را کبابی یا بخارپز کنید و سپس آن را با یک قطره روغن تفت دهید.

۲) دانه‌ها

اجازه ندهید اندازه کوچک دانه‌ها شما را فریب دهند. دانه‌هایی مانند کدو تنبل، چیا و دانه‌های کتان سرشار از امگا ۳ و فیبر هستند. هر دوی این‌ها خواص ایده‌آل غذاهای سالم برای قلب هستند. این دانه‌ها می‌توانند میان‌وعده عالی را بسازند. ابتدا آن‌ها را به صورت جداگانه یا با هم، برشته کنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید. سپس، یک مشت از آن‌ها را به عنوان میان وعده سریع و سالم مصرف کنید.

۳) آجیل

آجیل برای تضمین سلامت قلب

درست مانند دانه‌ها، آجیل‌ هم برای قلب ضروری است و دارای خواص بی‌شماری است. به طور خاص، شما باید گردو و بادام را به عنوان غذایی سالم برای قلب به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هر دوی آن‌ها حاوی چربی‌های ضروری برای بدن هستند. این چربی‌ها باعث کاهش تجمع پلاک در عروق کرونر می‌شوند. در نتیجه سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهند و قلب شما را از بیماری‌ها دور نگه می‌دارند.

۴) ادویه‌ها

هندی‌ها با ادویه‌جات بزرگ می‌شوند. روزی نیست که حداقل از یکی از آن‌ها استفاده نکنید و قطعا این یکی از ویژگی‌های مثبت فرهنگ آن‌ها است. زردچوبه، گشنیز، زیره و دارچین تنها برخی از ادویه‌های مفید برای قلب هستند. آن‌ها با کاهش التهابات مزمن، به قلب کمک می‌کنند. بنابراین هنگام پخت و پز از ادویه‌ها سخاوتمندانه استفاده کنید. برای گنجاندن ادویه‌ها می‌توانید از تلفیق بیسکویت و ادویه هم استفاده کنید. بیسکویت فرخنده مفتخر است که از ادویه‌های مختلف در بیسکویت‌های خود استفاده کرده است مثل بیسکویت سیب و دارچین فرخنده و بیسکویت زعفرانی فرخنده.

۵) سیر

سیر برای تضمین سلامت قلب

سیر به کاهش فشار خون و کلسترول بد در بدن و در نهایت به عملکرد سالم قلب کمک می‌کند. با کمال تعجب، این غذای مفید برای قلب، بهترین نتیجه را زمانی می‌دهد که به صورت خام و با معده خالی مصرف شود. بنابراین توصیه می‌کنیم سیر را ریز خرد کرده و خام قورت دهید.

۶) اسفناج

سبزیجات با برگ سبز هیچ وقت گزینه اشتباهی نخواهند بود. اسفناج به دلیل ماهیت فیبری که دارد برای قلب بسیار مفید است. همچنین منبع عالی منیزیم و پتاسیم در رژیم غذایی است. همه این مواد مغذی به کاهش فشار خون کمک می‌کنند که یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی است. با این حال، پختن بیش از حد اسفناج، ارزش غذاییش را از بین می‌برد. از انجام این کار خودداری کنید و سریع آن را از روی اجاق گاز بردارید.

۷) جو دوسر

جودوسر برای تضمین سلامت قلب

این غذای محبوب صبحانه، یکی از غذاهای سالم برای قلب به شمار می‌رود. به طور کلی، جو با کاهش کلسترول بد در بدن به قلب کمک می‌کند. جو محتوای فیبر بسیار بالایی هم دارد. آن‌ها به راحتی پخته می‌شوند و برای وعده‌های صبحگاهی ایده‌آل هستند. برای خوردن جو دوسر به عنوان میان‌وعده، می‌توانید مقداری سبوس جو دوسر را روی ماست بریزید که بسیار هم سیر کننده است. همچنین می‌توانید از بیسکویت‌های تهیه شده از جو دوسر استفاده کنید.

۸)   کشک

وقتی صحبت از غذاهای سالم و مفید می‌شود، کشک همه را کنار می‌زند. کشک منبع متعادل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. علاوه بر این، محتوای بالای پتاسیم و پروبیوتیک آن‌ها، به ترتیب فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۹) چای سبز

چای سبز برای تضمین سلامت قلب

چای سبز برای کاهش وزن و قلب بسیار عالی است و منبع غنی آنتی اکسیدان است. یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی رسوب چربی در شریان‌ها است که آنتی اکسیدان‌ها این تجمع از چربی در رگ‌ها را کاهش می‌دهند. در حالت ایده‌آل، می‌توانید تا ۲ فنجان چای سبز در روز به‌عنوان میان‌وعده‌ها مصرف کنید. چای سبز می‌توانید گزینه عالی برای نوشیدنی‌ گرم پاییزی باشد.

۱۰)   سویا

محصولات پرچرب مانند گوشت و پنیر برای قلب خطرناک هستند، به خصوص زمانی که به طور منظم مصرف شوند. سویا می‌تواند به شما در رفع این نگرانی کمک کند. سویا منبع غنی پروتئین است. از این رو، محصولات مختلف سویا یک جایگزین گیاهی عالی برای غذاهای مختلف هستند. سویا هم به نفع گیاهخواران و هم به نفع غیر گیاهخواران عمل می‌کند.

در این بلاگ سعی کردیم شما را یک قدم به داشتن قلب سالم و شاد نزدیک‌تر کنیم. مطمئناً در این لیست غذاهایی را خواهید یافت که به بهترین وجه با رژیم غذایی و نیازهای شما مطابقت داشته باشند. در نظر داشته باشید که برای به دست آوردن فواید این مواد غذایی و افزایش کیفیت زندگی خود، باید این غذاهای مفید برای قلب را به طور مرتب مصرف کنید.

استفاده از انواع بیسکویت نیز می تواند یک میان وعده مفید باشد.

https://farkhondeh.com/?p=4451
کپی شد