شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی

آلرژی یک پاسخ ایمنی بیش از حد به یک ترکیب خارجی است. علائم آن از بثورات خفیف، آبریزش بینی و آبریزش چشم تا شرایط تهدیدکننده زندگی به نام آنافیلاکسی متغیر است. واکنش بدن به یک آلرژن “واکنش آلرژیک” نامیده می‌شود. آلرژن‌ها هر ماده‌ای هستند که باعث القای آلرژی شوند. یک واکنش آلرژیک نتیجه یک سری حوادث است.

اگر آلرژی دارید، بدن شما در اولین باری که در معرض یک آلرژن خاص مانند گرده، قرار می‌گیرد، آنتی‌بادی‌های آلرژیک (IgE) تولید می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها مسئول مکان‌یابی آلرژن‌ها و کمک به حذف آن‌ها از سیستم بدنی شما هستند. در نتیجه، مولکولی به نام هیستامین آزاد می‌شود که باعث علائم آلرژی می‌شود.

آلرژی‌های غذایی چه زمانی ایجاد می‌شوند؟

آلرژی‌های غذایی چه زمانی ایجاد می‌شوند

آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی و دفاعی بدن در برابر عفونت، پروتئین‌های غذا را به اشتباه به‌عنوان یک تهدید تعبیر کنند. در نتیجه انواع مختلفی از مواد شیمیایی را وارد محیط می‌کنند. این مواد باعث بروز علائم واکنش آلرژیک می‌شوند.

طبق مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی، علائم آلرژی غذایی معمولاً در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف ماده آزاردهنده ظاهر می‌شوند. در موارد نادر، علائم ممکن است چند ساعت بعد خودشان را نشان دهند. داده‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که خارش، کهیر، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی و تورم دهان نشانه‌های آلرژی غذایی هستند. سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان دو مورد از شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم آلرژی غذایی هستند. آلرژی غذایی در کودکان شایع‌تر است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. مشخص نیست که چرا برخی از بزرگسالان به غذاهایی که در گذشته یا کودکی بدون مشکل مصرف می‌کنند، حساسیت پیدا می‌کنند.

برترین غذاهای آلرژی‌زا

شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی

۸ تا از مواد غذایی لقب برترین غذاهای آلرژی‌زا از آن خود کردند که می‌خواهیم در ادامه تک تک آن‌ها را با هم بررسی کنیم. بر اساس قانون برچسب‌گذاری مواد غذایی آلرژی‌زا ایالات متحده (FALCPA)، این ۸ ماده غذایی بیش از ۹۰٪ از محصولات آلرژی‌زا را تشکیل می‌دهند.

شیر

شیر برترین غذاهای آلرژی‌زا

شیر شایع‌ترین آلرژن در سراسر جهان است و بیشتر آلرژی‌های غذایی در کودکان را به خود اختصاص می‌دهد. آلرژی به شیر به دلیل پاسخ ایمنی به یک پروتئین خاص است. چون این آلرژی به دلیل ناتوانی فرد در هضم لاکتوز است؛ به عنوان عدم تحمل لاکتوز (نوعی قند موجود در شیر) نیز شناخته می‌شود. اکثر افراد آلرژیک، یک ساعت پس از مصرف پروتئین شیر، علائم مختلفی را در دستگاه گوارش، پوست و مجاری تنفسی تجربه می‌کنند. یکی از دلایلی که حضور شیر در برخی از بیسکویت‌ها را به جنبه منفی تبدیل کرده، همین الرژی‌زا بودنش است.

بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های بالینی، شیوع آلرژی به شیر در اوایل کودکی بین ۲ تا ۶ درصد است. با این حال، برای کودکان تا سن ۶ سال، ابتلا به آلرژی شیر تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. بعد از آن و در سن بزرگسالی، ابتلا به این آلرژی با احتمال بسیار کمتری رخ می‌دهد.

تخم مرغ

تخم مرغ، ماده غذایی است که در سال‌های اولیه زندگی به رژیم غذایی کودک وارد می‌شود. با این وجود طبق تحقیقات، فراوانی آلرژی به تخم مرغ در کودکان زیاد است. آلرژی به تخم مرغ هم مانند حساسیت به شیر، معمولاً در شش سال اول زندگی ایجاد می‌شود.

علائم آلرژی به تخم مرغ اغلب به عنوان واکنش‌های دستگاه گوارش ظاهر می‌شود. واکنش‌های اولیه پوستی هم اغلب در عرض چند دقیقه پس از مصرف مشاهده می‌شوند. طبق مطالعات، مصرف پروتئین تخم مرغ با علائم آنافیلاکتیک و تنفسی هم مرتبط است.

ماهی

ماهی

آلرژی به ماهی در سرتاسر جهان رایج است. پاسخ‌های پوستی و گوارشی که به سرعت پس از مصرف رخ می‌دهد، نشانه‌های رایج واکنش‌های آلرژیک به ماهی است. پاسخ‌های سیستمیک شدید، از جمله شوک آنافیلاکتیک هم در علائم آلرژی به ماهی گزارش شده است.

سخت ‌پوستان صدف‌دار

به گفته سازمان ایمنی غذای اروپا، آلرژی به صدف سخت پوستان در درجه اول بر نوجوانان و بعد در بزرگسالان تأثیر می‌گذارد. در حساسیت به سخت پوستان، افراد به انواع صدف سخت پوستان واکنش نشان می‌دهند. با این حال به لطف تروپومیوزین (آلرژن اولیه صدف)، نرم‌تنان صدف‌دار هم می‌توانند آلرژی‌زا باشند. میگو، خرچنگ و لابستر از مهم‌ترین اعضای خانواده سخت ‌پوستان صدف‌دار برای مصرف انسان هستند.

آجیل درختی

آجیل درختی

آجیل یکی از شایع‌ترین آلرژن‌های غذایی در جهان است. این گروه از مواد غذایی شامل آجیل‌هایی مانند شاه بلوط، فندق، آجیل کاج، گردو و غیره است. آجیل از نظر مقدار لازم برای ایجاد واکنش آلرژیک و شدت پاسخ، یکی از قوی‌ترین غذاهای آلرژی‌زا است. آلرژی به آجیل اغلب باعث علائم شدید تنفسی و واکنش‌های آنافیلاکتیک فاجعه‌آمیز می‌شود.

بادام زمینی

حبوبات، گیاهان زراعی مهمی هستند که بیش از ۲۵ درصد از تولید محصولات اولیه جهانی را تشکیل می‌دهند. حبوبات دارای محتوای مغذی بالایی هستند مثل پروتئین‌ها و روغن های با ارزش. اما متاسفانه، همانطور که مطالعات نشان می‌دهد، می‌توانند واکنش‌های آلرژیک زیادی ایجاد کنند. به عنوان مثال، بادام زمینی یکی از قوی‌ترین و رایج‌ترین غذاهای آلرژیک است. به طوری که حتی وقتی گرم یا پخته می‌شوند هم حساسیت خود را حفظ می‌کنند.

گندم

واکنش‌های آلرژی به گندم و سایر غلات در نوزادان شایع است و معمولاً در چند سال اول زندگی ناپدید می‌شود. آلرژی ناشی از غلات می‌تواند باعث واکنش‌های موضعی متوسط روی پوست یا روده و حوادث آنافیلاکتیک جدی‌تر و اغلب تهدیدکننده زندگی شود. آسم نانواها به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار آرد غلات نیز می‌تواند به دلیل همین آلرژی باشد.

برنج به طور کلی برای افراد حساس به محصولات مرتبط با گندم مانند جو و چاودار قابل تحمل است و می‌تواند جایگزین خوبی باشد. آلرژی به برنج در اروپا و آمریکا غیر معمول است، اما ممکن است در آسیا شایع‌تر باشد.

سویا

سویا و مشتقات آن در اقلام آشپزی، هم به عنوان غذا (مانند توفو) و هم به عنوان کمک کننده (مانند امولسیفایرها و بافت سازها) حضور دارند. با این حال آلرژی‌زا هستند. علائم آلرژی به سویا مشابه علائم آلرژی به بادام زمینی است که از واکنش‌های جزئی تا واکنش‌های سیستمی تهدیدکننده حیات را شامل می‌شود. این آلرژی در نوزادان و کودکان شایع است، اما در هر سنی ممکن است ظاهر شود.

این هم از لیست شایع‌ترین مواد غذای آلرژی‌زا. شما به کدام یک از این مواد آلرژی‌زای معروف حساسیت داشتید؟

آیا به جز بیسکویت شما نیز به ماده غذایی خاصی حساسیت دارید؟

 

 

https://farkhondeh.com/?p=4464
کپی شد