خواص و فواید جو برای بدن

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به فواید جو برای بدن با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. جو یکی از اساسی‌ترین و پراستفاده‌ترین غلات در زندگی روزمره هر فردی است. از جو در انواع نان‌ها، بیسکویت و غذاهای مختلف استفاده میشود.

اغلب مردم، با اینکه روزانه از این غله مهم و خوشمزه استفاده می‌کنند، اما اطلاعات کافی درباره خواص و فواید جو، ویتامین‌ها و مواد معدنی و اثرات مثبت این غله مهم بر سلامتی خودشان ندارند. در این مقاله، با ما همراه شوید تا با خواص جو بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی با فواید جو برای بدن تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

فواید جو برای بدن

آشنایی با خواص و فواید جو

برای دانستن فواید جو برای بدن ابتدا باید با خواص کلی آن آشنا می شویم. جو ارزش غذایی و خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به برخی از فواید جو اشاره میکنیم:

  • غذای صبحانه مناسب

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی جو به عنوان یک غذای صبحانه مفید است. جو به‌طور کلی غنی از مواد مغذی بوده و سیرکننده خوبی است. این غله حاوی فیبر و مواد معدنی ضروری از جمله سلنیم، مس، تریپتوفان و منگنز است. مصرف جو در صبحانه به شما انرژی می‌دهد و برای مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. منگنز موجود در جو به شما احساس شادی و طراوت می‌دهد و شما را ریلکس و آرام می‌کند. افرادی که صبح‌ها یک کاسه غلات کامل مصرف می‌کردند، ۲۹٪ کمتر از دیگران به نارسایی‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

  • کمک به کاهش وزن

یکی از فواید جو برای بدن کمک به کاهش وزن است. فیبر و پروتئین موجود در جو به کاهش وزن کمک می‌کند. جو غنی از اسیدهای آمینه ضروری و فیبر بالایی است و در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد. این غله از افت و خیز شدید قند خون جلوگیری کرده و در کاهش وزن تاثیرگذار است. با وجود کمترین میزان کالری نسبت به سایر غلات، جو به شما کمک می‌کند تا سیری طولانی‌تری را تجربه کنید و نیاز به مصرف غذا کم میشود.

  • کنترل فشار خون

یکی دیگر از خواص و فواید جو برای بدن کنترل فشار خون می باشد. جو به کاهش فشار خون کمک میکند. افزایش مصرف پتاسیم، منیزیم و کلسیم موجود در جو به طور طبیعی فشار خون را کاهش میدهد. افزایش مصرف غلات مقدار فیبر محلول و نامحلول را افزایش داده و در نتیجه به کاهش فشار خون و وزن کمک میکند. فشار خون افرادی که جو بیشتری مصرف کردند، بیشتر از دیگران کاهش یافت.

  • کاهش خطر سرطان

یکی از مهم ترین فواید جو کمک به کاهش خطر سرطان است. جو حاوی لیگنان است و از بدن در برابر بروز سرطان سینه و سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها محافظت میکند. این غله با کاهش چربی‌های شکمی و رادیکال‌های آزاد، میزان فشار خون را تنظیم میکند و در نتیجه خطر بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

سلنیم در جو به عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک کرده و در محافظت بدن از ترکیبات سرطان‌زا نقش دارد. این ماده معدنی موجب کاهش التهابات شده و از رشد تومورها جلوگیری میکند. همچنین، فیبر موجود در جو از خطر بروز سرطان روده بزرگ نیز می کاهد. بتاگلوکان، نوعی فیبر است که دستگاه ایمنی را تحریک کرده و از تشکیل تومورها جلوگیری می‌کند.

فواید جو برای بدن

  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از بهترین خواص و فواید جو برای بدن کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی است. فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین ب6 در جو به سلامت قلب کمک می‌کنند. مصرف جو به‌طور چشمگیری می‌تواند به کاهش کلسترول کل خون کمک کند و این امر موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. مصرف جو سطح کلسترول سرم و چربی شکم را به‌طور چشمگیری کاهش میدهد.

این دو عامل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می دهد. بتاگلوکان، نوعی فیبر موجود در جو، با اتصال به اسیدهای صفرا و دفع آنها از بدن، کلسترول بد خون را نیز کاهش می‌دهد. مصرف ۳ گرم بتاگلوکان در روز کلسترول خون را ۵٪ کاهش می دهد. از دیگر فواید جو باید گفت که منبع خوبی از نیاسین است. نیاسین برای دستگاه قلبی-عروقی فواید زیادی دارد و به کاهش کلسترول بد، لیپوپروتئین و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

  • کاهش علائم التهاب مفصل

یکی از فواید جو کاهش التهاب مفاصل می باشد. جو با داشتن مس، به کاهش علائم روماتیسم مفصلی کمک میکند. مس نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد دارد و در بازسازی سلول‌ها موثر است. ویژگی‌های اتصال کلاژن و الاستین به مس، انعطاف‌پذیری استخوان‌ها و مفاصل را افزایش می‌دهد.

  • کمک به رشد و ترمیم بافت‌های بدن

فسفر موجود در جو به بازسازی سلول‌ها کمک کرده و در تشکیل استخوان‌ها نیز نقش دارد. فسفر نقش اساسی در تشکیل واحدهای سازنده رمز ژنتیکی دارد و در سلامت غشاهای سلولی و دستگاه عصبی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

  • کاهش چربی‌های شکمی

افزودن جو به رژیم غذایی کلسترول سرم و چربی‌های شکمی را به‌طور قابل توجهی کاهش میدهد. از فیبر نامحلول موجود در جو، پروپیونیک اسید تولید می‌شود و در کاهش کلسترول نقش مهمی دارد. همچنین به کاهش سطح تری‌گلسیرید کمک کرده و افزایش مصرف آن می‌تواند خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد.

  • تأثیر ویژه برای زنان

مصرف رژیم غذایی غنی از فیبر، به‌خصوص غلات کامل مانند جو، در دوران پیش از یائسگی زنان، خطر ابتلا به سرطان سینه را به‌طور چشمگیری کاهش میدهد. همچنین در زنان یائسه، مصرف غلات کامل مانند جو، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

فواید استفاده از بیسکویت های آرد جو

آرد جو ماده اولیه‌ در تهیه محصولات غذایی، خواص و مزایای بیشماری برای سلامتی دارد. بیسکویت تهیه شده از آرد جو، حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های گروه ب، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین، فیبر، آرابینوکسیلان یا پنتوزان‌ها، پتاسیم، کلسیم، آهن و دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی است. یکی از ویژگی‌های مهم بیسکویت جو، تقویت حافظه است.

فواید جو برای بدن

ارزش غذایی بالای بیسکویت جو به دلیل وجود مقادیر بالای فیبرها در دانه جو است. دانه جو منبع بسیار خوبی از فیبرهای غذایی محلول و نامحلول در رژیم غذایی است. این فیبرها از یبوست جلوگیری کرده و به تنظیم فعالیت روده‌ها کمک می‌کنند. افزایش مصرف فیبرهای نامحلول در رژیم غذایی، با کاهش موارد سرطان روده ارتباط مستقیم دارد.

بیسکویت جو به دلیل دارا بودن فیبر، مقدار زیادی از آب بدن را جذب می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که مایعات و آب فراوانی در کنار مصرف بیسکویت جو مصرف شود. این بیسکویت بهترین درمان برای یبوست شناخته می‌شود و حتی نفخ و شکم درد را نیز کاهش می‌دهد.

جو یک منبع غنی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر و پروتئین، به بهبود سلامتی ما کمک می‌کند. فیبر موجود در جو به تنظیم فعالیت روده‌ها کمک می‌کند. همچنین، جو به کاهش وزن کمک می‌کند.

مصرف صبحانه‌های حاوی جو و بیسکویت جو فرخنده نارسایی قلبی و عروقی مرتبط با چاقی را کاهش میدهد. جو باعث کاهش خطر بروز سرطان‌های مختلف، به خصوص سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها، می‌شود. بنابراین، اضافه کردن جو به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامتی عمومی بدن کمک کرده و در حفظ یک سبک زندگی سالم و پویا نقش مؤثری ایفا میکند.

میان وعده‌هایی مانند بیسکویت آرد جو فرخنده یک انتخاب خوب برای همه افراد با گروههای سنی متفاوت است. این نوع بیسکویت‌های فرخنده حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. با مصرف بیسکویت پذیرایی آرد جو از انواع بیسکویت فرخنده همراه با یک فنجان چای دبش، عصر زمستانی خود را در کنار دوستانتان لذت بخش کنید.

https://farkhondeh.com/?p=5461
کپی شد