میان‌وعده‌های سالم و بی‌خطر برای افراد مبتلا به دیابت

قدیمی‌ترها همیشه می‌گفتند بین وعده‌های اصلی غذایی، چیزی نخورید که اشتها را کور می‌کند. ولی خب همیشه، همه چیز قدیمیش بهتر و درست‌تر نیست. میان‌وعده‌ها بهترین زمان برای دریافت انرژی مورد نیاز در طول روز هستند، به حفظ و کنترل قند خون کمک می‌کنند و از پرخوری جلوگیری می‌کنند. اما همه این‌ها به شرط داشتن میان‌وعده‌های سالم است. حالا اگر فردی درگیر بیماری دیابت هم باشد، هم کنترل قند خون در طول روز حیاتی‌تر می‌شود و هم انتخاب میان‌وعده‌های سالم و مناسب سخت‌تر می‌شوند؛ اما نه بعد از خواندن این بلاگ. پس با ما همراه باشید.

قدرت میان‌وعده‌ها

همیشه تفکر منفی و اشتباهی نسبت به خوردن تنقلات آن هم در طول روز وجود داشته و دارد. اما اگر شما درگیر بیماری دیابت و به خصوص دیابت نوع ۲ هستید، استفاده از میان‌وعده‌ها می‌تواند کمک حالتان باشد. داشتن میان‌وعده سالم در رژیم غذاییتان، می‌تواند علاوه بر کنترل اشتها و داشتن وزن سالم، به حفظ سطح قند خون آن هم در محدوده بی‌خطر کمک کند.

 

شاید به نظرتان کنترل قند خون و حفظ سلامتی با میان‌وعده کمی غیر واقعی باشد؛ اما باید بگوییم اگر برنامه‌ریزی سالمی داشته باشید بدون شک میان‌وعده‌ها برای مدیریت دیابت و حفظ سلامتیتان مفید خواهند بود. متاسفانه بیماری دیابت از آن دسته بیماری‌هایی است که شما را در گروه افراد پر خطر برای بیماری‌های مختلف، قرار می‌دهد. اما خبر خوب این است که با مدیریت کنترل قند خون می‌توان این خطرات را کم کرد.

بنابراین خوردن میان‌وعده برای سلامتی مفید است به خصوص اگر کنترل قند خون برایتان حیاتی باشد. ولی چه طور می‌توان مواد غذایی مختلف را در رژیم‌های سخت غذایی بیماری دیابت قرار داد؟ اولین چیزی که باید مراقب باشید، میزان مصرف کربوهیدرات‌ها در میان‌وعده‌هایتان است. درست است که کربوهیدرات جزو مواد مغذی خوراکی‌ها به حساب می‌آید، اما به گلوکز تجزیه می‌شود و می‌تواند سطح قند خون شما را به طرز قابل توجهی تغییر دهد. البته این به آن معنی نیست که کربوهیدرات‌ها را کاملا از رژیم غذاییتان حذف کنید. حضور به اندازه‌ی آن‌ها در میان‌وعده‌ها لازم است.

 

اگر بخواهیم این بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد مبتلا به دیابت را بگوییم، قطعا لیست بلند و بالایی خواهیم داشت. همین موضوع هم باعث شده تا انتخاب و درست کردن میان‌وعده سالم و بی‌خطر به کار سختی تبدیل شود. از طرفی هم نمی‌توان از نقش میان‌وعده‌ها در کنترل قند خون صرف نظر کرد. پس بهتر است هر چه سریع‌تر با میان‌وعده‌های راحت، سالم، بی‌خطر و مناسب افراد دیابتی آشنا شویم تا یک بار برای همیشه این شاخ غول را بشکنیم.

۱)سیب‌های خرد شده با کره بادام زمینی

یک اسلایس سیب با کره بادام‌زمینی ترکیبی را درست می‌کند که علاوه بر خوشمزه و سالم بودن، مناسب افراد مبتلا به دیابت هم هست. سیب سرشار از مواد مغذی چون پتاسیم، ویتامین B و C است. کره بادام‌زمینی هم به مقدار قابل توجهی ویتامینE، منیزیم و منگنز دارد که همه این‌ها به مدیریت دیابت کمک می‌کنند. علاوه بر این، ترکیب سیب و کره بادام‌زمینی، فیبر بالایی دارد که می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک کند.

(البته نباید در هیچ چیزی زیاده روی کنیم. افراد دیابتی هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتما باید در مصرف میوه ها دقت کنند. چون میوه ها قند بسیار زیادی دارند و لذا حتما نوع و میزان میوه باید با نظر پزشک و متخصص تغذیه مصرف شود.)

۲)تخم مرغ آب‌پز با زرده‌ی سفت شده

تخم مرغ آب‌پز یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به دیابت است. یک عدد تخم مرغ آب‌پز با زده‌ی سفت شده، ۶ گرم پروتئین دارد. آیا این مقدار پروتئین تاثیری در سلامتی افراد درگیر با بیماری دیابت دارد؟ بله نه تنها تاثیر دارد بلکه بسیار هم مناسب است چون می‌تواند از بالا رفتن قند خون پس از خوردن جلوگیری کند.

در یک مطالعه‌ای‌، ۶۵ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ به مدت ۱۲ هفته، روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف کردند. بعد از این ۱۲ هفته، قند خون ناشتا آن‌ها به مقدار قابل توجهی کم شده بود. علاوه بر این هموگلوبین A1c کمتری هم داشتند. این هموگلوبین A1c معیاری برای کنترل طولانی مدت قند خون است. به نظرتان نیاز به دلیل بیشتری برای انتخاب تخم مرغ به عنوان میان وعده هست؟ به نظر ما که نه.

۳) ماست با انواع توت

ترکیب ماست با توت از آن میان‌وعده‌هایی است که می‌توان دلایلی زیادی برای انتخابش آورد؛ اول از همه آنتی اکسیدان موجود در توت‌ها. آنتی اکسیدان توت‌ها می‌تواند التهاب را کم کند و از آسیب به سلول‌های لوزالمعده هم جلوگیری کند. این چه فایده‌ای دارد؟ خب این همان سلول‌هایی است که مسئولیت ترشح هورمون‌هایی را برعهده دارد که سطح قند خون را کاهش می‌دهند.

دلیل بعدی میزان فیبر است. توت‌ها منبعی از فیبر هستند که به کند شدن هضم غذا و تثبت سطح قند خون بعد از خوردن غذا کمک می‌کنند. یک دلیل دیگر هم خود ماست است. ماست به عنوان ماده غذایی کمک کننده به کاهش قند خون شناخته می‌شود. البته این به دلیل پروبیوتیک‌های موجود در ماست است که توانایی بدن را در متابولیسم غذاهای حاوی قند بهبود می‌بخشد. در کنار همه این‌ها از پروتئین ماست هم که به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند، نباید غافل شد.

(البته از آنجایی که توت‌ها نیز مانند سایر میوه‌ها دارای قند هستند بهتر است بیماران دیابتی در مقدار مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.)

۴) پاپکورن

پاپ‌کورن یک میان‌وعده بسیار سالم از غلات کامل است، به شرطی که سالم پخته شود. پاپ‌کورن سالم یکی از میان‌وعده‌های بی‌خطر برای افراد مبتلا به دیابت است. ۸ گرم ذرت بو داده، ۱ گرم فیبر و تنها ۳۱ کالری دارد. خوردن میان‌وعده‌های کم کالری به کنترل وزن کمک می‌کند که داشتن وزن مناسب هم به کاهش قند خون و مدیریت بهتر بیماری دیابت کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر موجود در پاپ‌کورن هم، آن را به یک میان‌وعده بی‌خطر و حامی افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است.

۵) چند عدد توت‌فرنگی با روکش شکلات تلخ

توت‌فرنگی‌ها به دلیل فاقد چربی بودن، انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. علاوه بر این، سرشار از ویتامین C هستند که قطعا آن‌ها را به انتخابی سالم تبدیل می‌کنند. استفاده از شکلات تلخ، هم آن‌ها را خوشمزه‌تر می‌کند هم نسبت به سایر شکلات‌ها قند کمتری دارد. البته مراقب باشید چهار عدد از این توت‌فرنگی‌های شکلاتی، دارای ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۱۲۰ کالری است.

این لیست خوشمزه و آسان، بسته به سلیقه شما و البته با در نظر گرفتن سالم و بی‌خطر بودن می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد، مثل قرار دادن آجیل‌ها، آووکادو، سبزیجات و… ما به شما اطمینان می‌دهیم اگر درگیر دیابت هم باشید باز هم گزینه‌های بی‌خطر و خوشمزه زیادی به عنوان میان‌وعده، پیش روی شما است. یکی از این میان وعده های سالم و بی خطر می تواند انواع بیسکویت رژیمی باشد که شما می توانید از میان محصولات مختلف بیسکویت فرخنده انتخاب و تهیه کنید. یک قاعده کلی و آسان این است که غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم باشند. امیدواریم این بلاگ توانسته باشد به شما کمک کوچکی در رژیم غذاییتان کند. مراقب سلامتی خودتان باشید.

https://farkhondeh.com/?p=3193
کپی شد