آیا باکتری‌های روده دلیل هوس غذایی ما هستند؟

آیا باکتری‌ها می‌توانند بر هوس غذایی شما تأثیر بگذارند. آیا آن‌ها به جای شما پشت میز غذا صحبت می‌کنند؟ برای یافتن پاسخ، با ما همراه باشید.

پشت پرده هوس‌های غذایی (دلیل هوس غذایی چیست؟)

هوس غذایی چیزی است که همه ما تجربه‌اش کردیم؛ از میل شدید به خوردن شکلات گرفته تا هوس غذاهای سرکه‌ای یا شور. معمولا این اصرارها کاملا تصادفی و ناگهانی به سراغمان می‌آیند، اما مبدا و منشا آن‌ها چیست؟ چه چیزی آن‌ها را به وجود می‌آورد؟

یک اعتقاد رایج این است که کمبود مواد مغذی دلیل هوس های غذایی است، چیزی که احتمالا به کرات هم شنیده باشید. اما این فرضیه کاستی‌های زیادی دارد. با وجود تامین تمام نیازهای غذایی، باز هم هوس‌ و میل به غذا چیزی است که مرتبا در طول روز تجربه می‌‌کنیم.

علاوه بر این، مردم اغلب هوس غذاهایی می‌کنند که کمبود آن را ندارند؛ که نشان می‌دهد مکانیسم دیگری در کار است. به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که دارای اضافه وزن هستند، اعلام کردند که به غذاهایی میل شدید دارند که قبلاً بر برنامه غذایی آن‌ها غالب بوده است.

در حالی که عوامل متعددی ممکن است در این بازی وجود داشته باشد، یک فرضیه جایگزین این است که باکتری‌های روده بر میل ما به غذا تأثیر می‌گذارند. آن‌ها میل غذای ما را کنترل می‌کنند تا غذایی را بخوریم که برای خودشان مفید باشد. از نقطه نظر تکاملی، منطقی است که میکروب‌های روده ما به جای داشتن رویکرد منفعلانه در برابر مواد غذایی که ما به سمتشان می‌فرستیم، بر رفتار خوردن ما تأثیر بگذارند. باکتری‌های روده برای تامین مواد مغذی، کاملاً به عادت‌ها غذایی ما وابسته هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر باکتری‌ها استراتژی‌هایی برای دریافت غذاهای مورد علاقه‌شان را نداشته باشند، باید تعجب‌ کرد.

شاید بد نباشد به این نکته هم اشاره کنیم که هوس‌های غذایی همیشه باعث چاقی نمی‌شوند!!! اگر باکتری‌های روده هوس‌های غذایی ما را کنترل می‌کنند، چرا ما استراتژی‌های غذایی مناسبی برای خودمان تعیین نکنیم؟! مثلا زمانی که هوس بیسکویت می‌کنیم، چرا به سراغ بیسکویت‌هایی برویم که چاق کننده هستند؟! احتمالا این سوال برایتان پیش آمد که مگر بیسکویت هم لاغر می‌کند؟ باید بگوییم بله! بله! بله! اگر شما هم مثل ما عاشق بیسکویت‌ها هستید، پس برایتان خبر خوبی داریم. می‌توانید با خوردن بیسکویت هم وزن اضافه نکنید یا حتی وزن کم کنید. چه طوری؟ در صفحه «کاهش وزن با بیسکویت» بخوانید.

حتی اگر شما دیابت دارید و خوردن بیسکویت برایتان مضر است اما عاشق آن هستید، برای شما هم خبر خوبی داریم بیسکویت بدون قند فرخنده یکی از سالم‌ترین بیسکویت‌ها برای شماست که در آن از شیرین‌کننده «سوکرالوز» که مورد تایید اداره کل استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو است، استفاده شده است. سوکرالوز یک شیرین‌کننده بدون ضرر است، زیرا به هیچ عنوان جذب بدن نمی‌شود، همچنین میزان قند خون و ترشح انسولین را در کوتاه و بلندمدت تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، در نتیجه یک شیرین‌کننده مناسب به ویژه برای دیابتی‌ها به حساب می‌آید.

مطالعات حیوانی در مورد تاثیر باکتری‌ها روده بر هوس‌های غذایی

مطالعات حیوانی در مورد تاثیر باکتری‌ها روده بر هوس‌های غذایی

مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهند که میکروب‌ها و باکتری‌های روده می‌توانند بر خلق و خو و رفتار، حداقل در مطالعات حیوانی، تأثیر بگذارند (برای مطالعه بیشتر درمورد رابطه غذا و خلق و خو مقاله «غذای شما، تعیین کننده‌ی خلق و خوی شماست» را مطالعه کنید). در حالی که هنوز هیچ رابطه علّی در مورد فرضیه کنترل هوس غذایی توسط باکتری‌ها ثابت نشده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان دهنده تاثیرپذیری از پایین به بالای بدن است، یعنی تاثیر باکتری‌ها روده بر هوس‌های غذایی. در ادامه قرار است نگاهی به همین شواهد علمی که تا کنون انجام شده، بیاندازیم.

به تمام باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌هایی که در ناحیه خاص بدن به طور بومی زندگی می‌کنند، میکروبیوم می‌گویند. این میکروب‌ها مانند ماشین‌هایی متابولیسمی هستند که توانایی فوق‌العاده‌ای در تکثیر دارند که گاهی مفید و گاهی مضر است. در ابتدا محققان ارتباطی بین چاقی و تنوع میکروبیومی روده پیدا کردند که نشان می‌دهد که باکتری‌های روده ممکن است فرکانس و شدت ولع غذایی را کنترل کنند.

در یک مطالعه دیگر، موش‌های بدون میکروب مستعد چاقی، تا زمانی که در یک محیط استریل پرورش داده شدند، لاغر باقی ماندند. جالب اینجاست که پیوند این موش‌های لاغر با باکتری موش‌های چاق، منجر به افزایش سریع وزن شد.

در مطالعه دیگری محققان دانشگاه پیتزبورگ، سی موش بدون میکروب را با باکتری‌های روده از سه گونه جونده وحشی تلقیح کردند که همگی دارای رژیم غذایی طبیعی و متفاوتی بودند. همه موش‌ها تغییرات قابل ‌توجهی در رفتار جستجوی خود نشان دادند و پس از پیوند، درشت مغذی‌های مختلف را انتخاب کردند. برای مثال، موش‌های دارای میکروب‌های جوندگان وحشی گیاه‌خوار رژیم غذایی با نسبت پروتئین به کربوهیدرات بالاتری را انتخاب کردند. در مقابل، آن‌هایی که میکروب‌های جوندگان گوشتخوار و همه چیزخوار داشتند، رژیم غذایی پروتئین به کربوهیدرات کمتری را انتخاب کردند.

چگونگی تاثیر روده بر هوس‌های غذایی

چگونگی تاثیر روده بر هوس‌های غذایی - دلایل هوس های غذایی

  1. این دانش عمومی است که روده و مغز به صورت دو طرفه با هم ارتباط برقرار می‌کنند و مسیر احتمالی برای تأثیرگذاری بر هوس‌های غذایی را در اختیار باکتری‌های روده قرار می‌دهند. یکی از پیشنهاداتی که برای چگونگی تاثیر باکتری‌های روده بر مغز داده شده است، عصب واگ است. عصب واگ، یک شاهراه ارتباطی است که روده و مغز را به هم متصل می‌کند.
  2. یکی دیگر از مکانیسم‌های پیشنهادی، تغییر گیرنده‌های چشایی است. موش‌های بدون میکروب در مقایسه با موش‌هایی که با میکروبیوم بزرگ شده‌اند، گیرنده‌های چشایی تغییر یافته برای چربی‌ها را روی زبان خود نشان دادند. به طور مشابه، موش‌های بدون میکروب در مقایسه با موش‌های معمولی دارای گیرنده‌های طعم شیرین در دستگاه گوارش خود هستند. در نتیجه، موش‌های بدون میکروب در مقایسه با سایر موش‌ها، غذاهای شیرین را بیشتر ترجیح می‌دهند.
  3. میکروبیوم روده ممکن است ترفند هوشمندانه دیگری نیز در آستین خود داشته باشد. گونه‌های متعدد باکتری‌های روده می‌توانند پروتئین‌هایی تولید کنند که به طرز چشمگیری شبیه به هورمون‌های گرسنگی انسان هستند. یعنی باکتری‌های روده می‌توانند از هورمون‌های گرسنگی تقلید کنند تا رفتارهای غذایی ما را دستکاری کنند و به ضرر ما سود ببرند. اما انسان‌ها آنتی‌بادی‌هایی را علیه این رفتار میکروبی تولید می‌کنند. اما این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند با تنظیم اشتها، تداخل داشته باشند و از این طریق باکتری‌ها ممکن است به ‌طور غیرمستقیم بر رفتار خوردن ما تأثیر بگذارند.

باکتری‌ها و انتخاب غذا

دلیل هوس های غذایی ؛ باکتری ها (میکروبیوم های روده) چگونه روی هوس های غذایی تاثیر می گذارند؟

میکروبیوم روده به دور از اینکه یک کل واحد باشد، شامل گونه‌های متعددی است که برای فضا و مواد مغذی با یکدیگر رقابت می‌کنند. علاوه بر این، این جوامع متفاوت با غذاهای مختلف رشد می‌کنند. مثلا گونه‌ی باکتری پرووتلا با کربوهیدرات‌ها بهترین رشد را دارند یا باکتریوئیدها که فقط نوع خاصی از چربی‌ها را ترجیح می‌دهند. با فرض اینکه باکتری‌های روده می‌توانند بر هوس غذایی تأثیر بگذارند، منطقی است که آن‌ها ما را دستکاری کنند تا وعده غذایی انتخابی آن‌ها را مصرف کنیم.

با توجه به این موضوع، این فرضیه مطرح می‌شود که یک میکروبیوم متنوع و متعادل می‌تواند فراوانی و شدت میل به غذا و هوس غذایی را به حداقل برساند. به موازات این، محققان پیش‌بینی می‌کنند که یک میکروبیوم نامتعادل، که چند گونه بر آن غالب است، باید با رفتارهای غذایی ناسالم‌تر و چاقی بیشتر همراه باشد.

به طور خلاصه، شواهد غیرمستقیم وجود دارد که نشان می‌دهد باکتری‌های موجود در روده ما ممکن است بر هوس غذایی تأثیر بگذارد. با این وجود، تحقیقاتی که این فرضیه را بررسی می‌کنند تنها به مطالعات حیوانی محدود هستند. با این که مطالعات حیوانی پاسخ مثبتی به این سوال دادن اما هنوز برای اثبات و قطعی شدن این فرضیه به مطالعات بیشتری نیاز است. استفاده از انواع بیسکویت فرخنده می تواند یک راه عالی برای برطرف کردن نیاز غذایی بدن شما باشد.

شما می توانید برای تهیه انواع بیسکویت برای میان وعده خود و فرزندانتان از میان بیسکویت های فرخنده با طعم های مختلف و در اندازه و بسته بندی های مختلف مانند بیسکویت رژیمی، بیسکویت تک نفره، بیسکویت نوجوان، بیسکویت دورهمی، بیسکویت پایه دسر، بیسکویت چند غله، بیسکویت جلسات و مهمانی، بیسکویت میوه ای، بیسکویت جعبه ای به سلیقه خود بهترین را انتخاب کنید. فروشگاه بیسکویت فرخنده آماده دریافت سفارشات شماست.

https://farkhondeh.com/?p=4701
کپی شد