راه‌های افزایش سلامت متابولیک بدن

راه های افزایش سلامت متابولیک بدن بسیار مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. سلامت متابولیک را می‌توان به عنوان شاخص سلامت کلی معرفی کرد. تحقیقات بهداشتی معاصر و علم پزشکی هم بیشتر بر بهبود سلامت متابولیک تمرکز دارند تا کاهش وزن یا شمارش کالری. داشتن سلامت متابولیک خوب می‌تواند به تناسب اندام و روی فرم بودن کمک کند.

تناسب اندام تنها کاری نیست که متابولیسم با بدن انجام می‌دهد. سرعتی که بدن با آن کالری می‌سوزاند هم بخشی از متابولیسم است. علاوه بر این متابولیسم به تنفس، پمپاژ خون، تنظیم دمای بدن و جذب مواد مغذی هم کمک می‌کند.

درک متابولیسم و سلامت متابولیک

اشتباه نکنید، متابولیسم و سلامت متابولیک یکی نیستند. اغلب مردم این دو را جای یکدیگر استفاده می‌کنند، ولی در واقعیت با هم متفاوتند.

متابولیسم به فعالیت‌های شیمیایی بدن که برای بقا ضروری هستند، اشاره دارد. فرآیندهای تبدیل غذا و نوشیدنی به انرژی، معروف‌ترین این فعالیت‌هاست. متابولیسم و وزن به هم مرتبط هستند؛ با این حال برخلاف تصور رایج، نمی‌توان متابولیسم کند را کاملا به افزایش وزن ربط داد.

اصطلاح “متابولیسم” اغلب میزان متابولیسم پایه یا تعداد کالری‌هایی را که در حالت استراحت می‌سوزانید توصیف می‌کند. نرخ متابولیسم در حالت استراحت (RMR) تعداد کالری مورد نیاز بدن برای انجام فرآیندهای اساسی زندگی است. یک مطالعه نشان می‌دهد که هر چه میزان متابولیسم شما بالاتر باشد، کالری بیشتری در زمان استراحت می‌سوزانید.

اما سلامت متابولیک به سطح و میزان پنج نشانگر بستگی دارد: قند خون، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، فشار خون و دور کمر. داشتن این شاخص‌ها در سطوح مناسب، بیانگر سلامت متابولیک کامل است.

کدام یک در وزن ما تاثیر دارند، متابولیسم یا سلامت متابولیک؟

بر خلاف تصور رایج، متابولیسم آهسته و مصرف کم کالری می‌تواند وزن ایده‌آل را به شما دهد. بنابراین، متابولیسم ضعیف همیشه مسئول افزایش وزن نیست. از سوی دیگر، چاقی اغلب نشانه‌ای از سلامت متابولیک ضعیف است. چاقی، مقاومت به انسولین، سرطان، دیابت و آلزایمر همگی از عوامل سلامت متابولیک ضعیف هستند. علاوه بر این، سلامت متابولیک ضعیف منجر به خستگی، افسردگی، ناباروری، طاسی و سایر بیماری‌های سبک زندگی مدرن می‌شود. بنابراین ضروری است که مراقب سلامت متابولیک خود باشید قبل از اینکه منجر به یک نگرانی جدی برای سلامتی شود.

راه هایی برای افزایش سلامت متابولیک بدن

مصرف بیشتر پروتئین

پروتئین، بیشترین تأثیر را بر رشد TEF دارد. TEF یا اثر گرمایی مواد غذایی، میزان انرژی لازم برای هضم مواد غذایی است. پروتئین رژیم غذایی ۲۰ تا ۳۰ درصد انرژی موجود خود را صرف متابولیسم می‌کند.

هضم پروتئین احساس سیری قابل توجهی را برای مدت طولانی ایجاد می‌کند و خوردن پروتئین بیشتر می‌تواند به کاهش افت متابولیسم که معمولاً با کاهش وزن مرتبط است، کمک کند.

در نهایت خوردن پروتئین بیشتر می‌تواند سلامت متابولیک شما را با سوزاندن کالری بیشتر بهبود بخشد.

استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین B

ویتامین‌های B نقش مهمی در بهبود سرعت متابولیسم دارند. ویتامین‌های کلیدی B عبارتند از B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین) و B6 (پیریدوکسین). مواد غذایی زیر منابع ویتامین B هستند:

 موز

کره بادام‌زمینی

اسفناج

تخم مرغ

آب پرتقال

نخود فرنگی

سیب‌زمینی

غذاهای سبوس‌دار

هیدراته بودن

واقعیت شناخته شده‌ایست که نوشیدن آب، بیش از نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری، کاهش و مدیریت وزن را آسان می‌کند.

طبق مطالعات، نوشیدن مایعات نیم ساعت قبل از غذا خوردن می‌تواند به کمتر خوردن کمک کند، به طور لحظه‌ای سلامت متابولیک را تقویت کند و به شما اجازه دهد قبل از خوردن غذا سیر شوید.

اجتناب از خوردن‌های نامنظم

اعتدال و تناوب برای بدن ضروری است. به عنوان مثال، خوردن در یک زمان ثابت ممکن است به بهبود تعادل و سلامت متابولیک کمک کند. در مقابل، اگر فردی پرخوری کند و سپس برای مدت طولانی روزه بگیرد، بدن ممکن است کالری را آهسته‌تر بسوزاند و سلول‌های چربی بیشتری ذخیره کند.

برای جلوگیری از تمایل به پرخوری و داشتن خوراک منظم، می‌توانید وعده‌های غذایی کوچک یا میان‌وعده‌های متعددی را با فاصله سه تا چهار ساعت میل کنید. برای همین هم زمزمه‌ی میان‌وعده‌ها و آینده غذا خوردن همه جا هست.

اجتناب از حذف وعده‌های غذایی

بسیاری بر این باورند که حذف وعده‌های غذایی روشی سریع برای کاهش وزن است. با این حال، زمان آن رسیده است که این افسانه رژیم غذایی از بین برود. وقتی کالری دریافتی خود را به شدت محدود کنید، بدن به خود می‌گوید که بدون غذا می‌ماند و برای حفظ انرژی باید چربی ذخیره کند.

دوری از استرس

استرس بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد و ممکن است باعث شود بدن بیشتر از حد معمول کورتیزول، هورمون تنظیم هوس، تولید کند. علاوه بر این، اضطراب ارتباط تنگاتنگی با کیفیت خواب دارد و بر سلامت متابولیک تأثیر می‌گذارد.

ورزش

عضله‌سازی می‌تواند به افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر کمک کند؛ حتی زمان‌هایی که در حالت استراحت باشید. استفاده از وزنه در ورزش می‌تواند به شما در حفظ انرژی و مبارزه با کاهش متابولیک که به دنبال کاهش وزن می‌آید، کمک کند.

بهبود سلامت متابولیک می‌تواند نتیجه افزایش توده عضلانی باشد.

نوشیدن اولانگ یا چای سبز

چای سبز و چای اولانگ می‌توانند متابولیسم را افزایش دهند. این چای‌ها به بدن در تبدیل برخی از چربی‌های ذخیره شده به اسیدهای چرب کمک می‌کنند. کم کالری هستند و ترکیب نوشیدن آن‌ها با ورزش به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

نوشیدن قهوه سیاه

کافئین موجود در قهوه سلامت متابولیک را بهبود می‌بخشد. تحقیقات مختلف نشان داده‌ که اثرات قهوه بر متابولیسم، می‌تواند باعث کاهش موفقیت‌آمیز وزن شود.

داشتن خواب باکیفیت

بی‌خوابی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر متابولیسم داشته باشد. کمبود خواب منجر به افزایش حساسیت به انسولین و سطح قند خون می‌شود که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که خواب خوب بر سطوح گرلین، هورمون گرسنگی، و لپتین، هورمونی که بر سیری حاکم است، تأثیر می‌گذارد. کم خوابی می‌تواند کالری‌هایی که می‌سوزانید را کاهش دهد، نحوه جذب قند را تغییر دهد و بر هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها تأثیر بگذارد. همین توضیح می‌دهد که چرا بسیاری از افراد کم خواب دائما گرسنه هستند و برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. خواب و تغذیه رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

راه‌های زیادی برای بازگرداندن بدن به مسیر با متابولیسم خوب وجود دارد. دو روش برتر تغییر عادات غذایی و انجام مقداری ورزش است. هر سه تا چهار ساعت یک بار غذا بخورید، داشتن مقدار مناسب پروتئین و ویتامین B را در نظر بگیرید، چای سبز یا قهوه بنوشید، استرس کمتری داشته باشید و در شب بخوابید. انواع بیسکویت غنی شده می تواند مواد معدنی و ویتامین ها را به بدن شما برساند.

این مراحل ساده را انجام دهید و تغییرات را ببینید.

شما می توانید برای تهیه انواع بیسکویت برای میان وعده خود و فرزندانتان از میان بیسکویت های فرخنده با طعم های مختلف و در اندازه و بسته بندی های مختلف مانند بیسکویت رژیمی، بیسکویت تک نفره، بیسکویت نوجوان، بیسکویت دورهمی، بیسکویت پایه دسر، بیسکویت چند غله، بیسکویت جلسات و مهمانی، بیسکویت میوه ای، بیسکویت جعبه ای به سلیقه خود بهترین را انتخاب کنید. فروشگاه بیسکویت فرخنده آماده دریافت سفارشات شماست.

https://farkhondeh.com/?p=4812
کپی شد